0% Complete
English
صفحه اصلی
/
اولین کنگره مباحث جاری در حسابداری، مالی و مالیاتی
نگاهی جامع به مسئولیت اجتماعی و نقش برجسته آن در مدیریت سازمانها و بنگاههای تجاری
نویسندگان :
قاسم رحیمی ریگی
1
محسن رشیدی باغی
2
مهنام ملایی
3
1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد مبارکه
2- دانشگاه لرستان
3- دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد
کلمات کلیدی :
مسئولیتپذیری اجتماعي،پاسخگویی،وظایف اجتماعی
چکیده :
مسئولیت اجتماعی به گفتمان غالب و حاکم بر حوزه مدیریت سازمانها تبدیل شده است و سازمانهای بزرگ و معتبر جهانی، مسئولیت در برابر جامعه و محیط اجتماعی را جزئی از استراتژی سازمانی خود میبینند. در این سازمانها، مسئولیت اجتماعی با هدف هدایت آنها در راستای کمک به سلامت و رفاه جامعه، به طرق اخلاقی و شــفاف، مورد توجه قرار گرفته است. در مهرومومهای اخیر، برخی دانشگاهها نیز به مسئولیت اجتماعی به عنوان رویکردی برای توســعه پایــدار روی آورده و آن را در بیانیه مأموریت خود گنجاندهاند. در حال حاضر، نقش واحدهاي تجاري تغییرات زیادي کرده است و انتظار میرود که این واحدها فقط به فکر افزایش سودآوري نباشند و در قبال کارهاي خود، به اجتماع پاسخگو نیز باشند. دلیل این امر، آن است که واحد تجاري نمیتواند بدون اجتماع، فعالیت داشته باشد و اجتماع نیز به واحد تجاري نیاز دارد. ازاینرو، رابطهای دوطرفه بین این دو، شکل گرفته است. به همین منظور، مسئولیتپذیری اجتماعي شرکتها، هم براي آنها و هم براي اجتماع سودمند است. شکل اولیه مفهوم مسئولیتپذیری اجتماعي، داراي جنبههای قوي مذهبي، پدرسالاری و نوعدوستی است، اما مفهوم نوین مسئولیتپذیری اجتماعي شرکتها، به صورت مستقیم روي کارهاي روزمره تجاري و تأثیر آنها بر طیف وسیع ذینفعان، متمرکز شده است. در دهه 1950، تنها تعهد به جامعه مطرح بود؛ به مرور در قرن 21، دغدغههای زیستمحیطی و اجتماعي، اقدامات داوطلبانه، رفتار اخلاقي، توسعه اقتصادي، بهبود کیفیت زندگي شهروندان، حقوق بشر، حقوق کار، حفاظت از محیطزیست، مبارزه با فساد، تشویق ایجاد شفافیت و پاسخگویي مناسب، حائز اهمیت شده است. در مقاله حاضر، مفاهیم، ابعاد، نظریهها و مدلهای مسئولیتپذیری اجتماعي بیان میگردد؛ اما نکته حائز اهمیت آن است که بیشتر تعاریف، شرکتها را در برابر جامعه مسئول میدانند. ازاینرو، براي پاسخگویي در برابر جامعه، نیاز است مباحث نظري مسئولیتپذیری اجتماعي، به صورت دقیق در عمل هم اجرا شوند.
لیست مقالات
لیست مقالات بایگانی شده
The role of artificial intelligence in linking data-driven human resources with sustainable business branding
Baharak Yadegar Jamshidi - Hossein Bodaghi Khajeh Noubar
ترکیب سیگنالهای EEG و ردیابی چشم برای توانبخشی به بیماران ضایعه نخاعی
امیررضا احمدی
Smart Injectable Hydrogels: From In-Situ Gelation to On-Demand Drug Release in Regenerative Medicine
Leyla Mirzaei - Adnan Alizadeh Naeini - Neda Sadat Miragha Babaei
چالشهای بودجهریزی بر مبنای عملکرد با رویکرد گزارشگری یکپارچه در بخش عمومی ایران
جواد پورغفار - مریم عرفان اسفنجانی - امیرعطا علیزاده
تاثیر مسئولیتپذیری اجتماعی شرکت بر مالیسازی شرکت با تاکید بر هزینههای نمایندگی
بهمن عبدی گلزار - سمیرا هنرمایه
بررسی رابطه عملکرد اجتماعی، زیست محیطی با عملکرد مالی شرکت های بورس اوراق بهادار تهران
بنفشه فهیمی نیری - حسین بوداقی خواجه نوبر
تاثیر کوته بینی مدیریتی بر عملکرد پایداری شرکت با تاکید بر هزینه های نمایندگی
رعنا شهدآور - مهدی پورعلی
نقش هوش مصنوعی در شخصیسازی تجربه مشتری: بررسی رفتار مصرفکننده در فروشگاههای آنلاین
بهزاد بالازاده - حسین بوداقی - نازلی قراچورلو
نظریه بازی در کارآفرینی: مروری بر ادبیات
رعنا شهدآور - فاطمه اصدقی - فائزه فتحی
کاربرد هوش مصنوعی در حسابداری
پریسا عابدی - حسین بوداقی خواجه نوبر
بیشتر
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 42.4.1