0% Complete
صفحه اصلی
/
اولین کنگره مباحث جاری در حسابداری، مالی و مالیاتی
ارتباط بین تضاد نمایندگی و حقالزحمه عادی و غیرعادی حسابرس
نویسندگان :
فیروز نظاری ابر
1
رسول برادران حسن زاده
2
رقیه دهقان
3
1- آزاد مرند
2- دانشگاه آزاد تبریز
3- آزاد مرند
کلمات کلیدی :
هزینه های نمایندگی،حقالزحمه عادی حسابرس،حقالزحمه غیرعادی حسابرس
چکیده :
تئوری نمایندگی بیان میکند که هزینههای نمایندگی ناشی از تضاد منافع بین مدیران و سهامداران میباشد که ممکن است پیامدهایی مانند افزایش حقالزحمه عادی و غیرعادی حسابرس را در پی داشته باشد. از اینرو مقاله حاضر با بررسی ارتباط بین تضاد نمایندگی و حقالزحمه عادی و غیرعادی حسابرس سعی دارد تا چالش پیش رو را مورد بررسی قرار دهد. جامعۀ آماري پژوهش، شامل شركتهاي پذيرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران بوده و از میان آنها، تعداد 90 شرکت، طی سالهای 1396 تا 1402 بهعنوان نمونه، انتخاب و مورد پژوهش واقع شده است. برای سنجش هزینههای نمایندگی از سه شاخص نسبت هزینههای عملیاتی به فروش، تعامل شاخص Q توبین و جریانهای نقد آزاد و نسبت وامهای بانکی به کل داراییها، برای اندازهگیری حقالزحمه عادی از لگاریتم طبیعی حقالزحمه حسابرس و برای اندازهگیری حقالزحمه غیرعادی حسابرس از مدل سیمونیک استفاده گردیده است. در این پژوهش، براي آزمون فرضيههای پژوهش، از مدل رگرسيون چندمتغيره استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان می دهد، بین نسبت هزینه های عملیاتی به فروش و تعامل شاخص Q توبین و جریانهای نقد آزاد با حقالزحمه عادی و غیر عادی حسابرس ارتباط معنادار و مثبت وجود داشته و بین نسبت وام های بانکی به کل دارایی ها با حقالزحمه عادی ارتباط معنادار و منفی و با حقالزحمه غیر عادی حسابرس ارتباط معنادار و مثبت وجود دارد.
لیست مقالات
لیست مقالات بایگانی شده
A Review of Large Language Models in Medicine: Applications, Challenges, and Future Directions
Elham Shameli - Seyed Mohsen Mirhosseini
تحلیل تهدیدات امنیت سایبری در تجارت الکترونیک: مرور نظاممند ابعاد فنی، رفتاری و مدیریتی با تأکید بر اعتماد دیجیتال
سجاد یوسفی - مریم پور نجف - کوثر اسماعیلی - پردیس جوهری
بررسی تاثیر سرمایه فکری بر رشد و ارزش شرکت با تاکید بر عملکرد مالی
یعقوب اقدم مزرعه - فائزه هاشم زاده اصل
حریم خصوصی کاربران در مدل های زبانی بزرگ
آرمان محبعلی - محمد عادلی نیا
کاربرد هوش مصنوعی در بازاریابی دیجیتال: تحلیل انگیزههای کاربران برای تقویت برندسازی در رسانههای اجتماعی
پریسا جعفری - سیروس فخیمی آذر - سلیمان ایرانزاده - حسین بوداقی خواجه نوبر
کاربرد EEG در تحلیل واکنشهای مشتریان صنعتی (B2B Neuromarketing)
علی نظیری فیروز سالاری - علی قهرمانی
تهدیدهای حریم خصوصی در شهرهای هوشمند
محمد امیری نسب - محمد عادلی نیا
نقش حسابداری مدیریت استراتژیک در تصمیمگیری استراتژیک
محمدرضا مهربان پور - جواد محمدی مهر
نقش هوش مصنوعی در بازاریابی صنعتی B2B
علی نظیری فیروز سالاری - زهرا کریمی فرنور
بررسی رابطه بین عدم تقارن اطلاعاتی و هزینه حقوق صاحبان سهام با فراوانی گزارشگری مالی
رعنا شهدآور - سولماز سعیدیان - رعنا پورفرج
بیشتر
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 42.0.3