0% Complete
English
صفحه اصلی
/
دومین کنفرانس ملی عصر انفجار تکنولوژی؛ هوش مصنوعی، تحولی در صنعت، تجارت و زنجیره تامین و دومین کنفرانس ملی علم داده در کاربردهای مهندسی
Modeling Customer Behavior in Online Stores Based on the RFM Model and Random Forest and SVM Algorithms
نویسندگان :
Somayeh Ebrahimi Emamchai
1
Nayere Zaghari
2
1- دانشگاه آزاد تهران مرکزی
2- دانشگاه آزادتهران مرکزی
کلمات کلیدی :
Customer Classification،Classification Performance Evaluation،Supervised Learning Algorithms،Machine Learning
چکیده :
With the increasing volume of purchase history and user activity in online shops, employing machine learning techniques alongside conventional methods like the RFM model has proven to be an effective approach for analyzing customer behavior. One of the key challenges in this area is accurately identifying important customers and the limited use of vast data for marketing decisions. This paper will propose a hybrid methodology that integrates RFM scores with supervised machine learning models—Random Forest and Support Vector Machine (SVM)—to provide a precise method for classifying online store customers. For this purpose, actual data were retrieved from the Kaggle website, and after processing, RFM values were calculated. Subsequently, Random Forest and SVM algorithms were utilized to categorize customers into high-value, medium-value, and low-value segments. The results highlighted that the Random Forest model achieved an accuracy of 92.6, while the SVM model reached 90.38, indicating strong performance in customer classification. The performance of the models was assessed based on data mining metrics such as accuracy, precision, recall, F1-score, and AUC. The hybrid model proposed here can effectively support marketing decisions, enhance customer experience personalization, and increase conversion rates and client loyalty in e-commerce environments. model proposed here can effectively support marketing decisions, enhance customer experience personalization, and increase conversion rates and client loyalty in e-commerce environments. while the SVM model reached 90.38, indicating strong performance in customer classification. The performance of the models was assessed based on data mining metrics such as accuracy, precision, recall, F1-score, and AUC. The hybrid model proposed here can effectively support marketing decisions, enhance customer experience personalization, and increase conversion rates and client loyalty in e-commerce environments.
لیست مقالات
لیست مقالات بایگانی شده
چالشها و فرصتهای نگارش و فرایند داوری مقالات با هوش مصنوعی
مرضیه باباشپور اصل
ارتباط بین اطمینان بیش از حد مدیرعامل و خطر اخلاقی
عیسی ابیضی
Stem cell engineering in tissue repair: A Review of Therapeutic Perspectives
Farnaz Mozayani - Mohammadbagher Kargar
مزایای هوش مصنوعی در تصمیم گیری عملیاتی
مهدی محمدی امین - مهدی فرساد - هادی محمدی امین
نقش هوش مصنوعی در شخصیسازی تجربه مشتری: بررسی رفتار مصرفکننده در فروشگاههای آنلاین
بهزاد بالازاده - حسین بوداقی - نازلی قراچورلو
بررسی اثرات تعامل و همکاری بین مدیران مالی ارشد شرکتها و مؤسسات حسابرسی بر کیفیت حسابرسی
موسی انصاری - محمد فرهادی مهر
Perfluorocarbon-Based Oxygenation Systems: From Foundational Principles to Revolutionary Applications in Cancer Therapy and Tissue Engineering
Gity Mirzaei - Zeinab Mazloumi - Ali Baradar Khoshfetrat
سامانه هوشمند پشتیبان تصمیمگیری راهبردی در تدارکات عمومی
حسن ضیافت
توربین بادی محور عمودی بهینهشده برای محیطهای شهری
سید جواد روده چی تبریزی - ثمر گلدوز
شیوه های حسابداری منابع انسانی و تاثیر آنها بر عملکرد مدیریت
مرضیه ساداتی
بیشتر
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 42.4.1