0% Complete
صفحه اصلی
/
دومین کنفرانس ملی عصر انفجار تکنولوژی؛ هوش مصنوعی، تحولی در صنعت، تجارت و زنجیره تامین و دومین کنفرانس ملی علم داده در کاربردهای مهندسی
کاربرد هوش مصنوعی برای پیشبینی تقاضا در مدیریت زنجیره تامین
نویسندگان :
امیرمحمد ایل غمی
1
1- دانشگاه پیام نور
کلمات کلیدی :
اقتصاد رفتاری،پیشبینی تقاضا،مدیریت زنجیره تامین،هوش مصنوعی،یادگیری ماشین
چکیده :
پیشبینی دقیق تقاضا نقش حیاتی در مدیریت کارآمد زنجیره تامین ایفا میکند. این مقاله مروری جامع به بررسی کاربردهای متنوع هوش مصنوعی در بهبود دقت و کارایی پیشبینی تقاضا در طول زنجیره تامین میپردازد. با بررسی مقالات پژوهشی منتشر شده در پایگاههای داده علمی مختلف، این مطالعه به ارزیابی الگوریتمهای یادگیری ماشین، شبکههای عصبی عمیق و سایر تکنیکهای هوش مصنوعی در پیشبینی تقاضا میپردازد. همچنین، نقش دادههای کلان، چالشهای پیادهسازی و پتانسیل آینده این فناوری در زنجیره تامین و تلفیق این موارد با اقتصاد رفتاری مورد بحث قرار میگیرد. یافتههای این مرور نشان میدهد که هوش مصنوعی قادر است با تحلیل الگوهای پیچیده و دادههای متنوع، دقت پیشبینی را به طور قابل توجهی افزایش داده و منجر به بهبود تصمیمگیری و کاهش هزینهها در زنجیره تامین شود.هوش مصنوعی با استفاده از الگوریتم های پیشرفته و تکنیک های یادگیری ماشین، قابلیت تجزیه و تحلیل حجم وسیعی از داده ها، شناسایی الگوهای پیچیده و تطبیق با شرایط متغیر بازار را دارد و در نتیجه پیش بینی های دقیق تری را در مقایسه با روش های سنتی ارائه می دهد. این مقاله مروری ضمن بررسی مبانی نظری و پیشینه تحقیق در این حوزه، به تشریح انواع الگوریتم های هوش مصنوعی مورد استفاده و روش های ارزیابی عملکرد آنها می پردازد. یافته های کلیدی مقالات منتخب نشان می دهد که هوش مصنوعی به طور مداوم دقت پیش بینی را بهبود بخشیده و کارایی زنجیره تامین را افزایش داده است. در ادامه، مفاهیم اقتصاد رفتاری از ریچارد تیلر و نظریه قوی سیاه نیکولاس نسیم طالب نیز در ارتباط با پیش بینی تقاضا و جلوگیری از سوگیری ها و خطا های شناختی احتمالی و تاب آوری زنجیره تامین مورد بحث قرار می گیرند. در نهایت، مقاله با جمع بندی نکات اصلی، بررسی پیامدهای یافته ها و ارائه پیشنهاداتی برای تحقیقات آتی به پایان می رسد.
لیست مقالات
لیست مقالات بایگانی شده
شناسایی و اولویت بندی موانع اجرای حسابداری منابع انسانی بوسیله TOPSIS
حسن پاکی
بررسی تاثیر ارزش ویژه برند بر هوشمندسازی رفتار تبلیغاتی مصرفکنندگان موبایل با نقش میانجی گری عشق به برند(مطالعه موردی: برند سامسونگ)
زهرا علی میرزائی - حسین بوداقی
Application of machine learning approach for prediction the heat capacity of amine
Aboozar Khajeh
بررسی تاثیر مدیریت سرمایه فکری بر عملکرد مالی سازمان منطقه آزاد تجاری - صنعتی ارس
سید حسین قاسمی - جواد حسینی - محمد حسن حدادی
بهینهسازی تنظیمات کاساندرا برای بهرهوری بیشتر در یادگیری ماشین
فاطمه قرشی پور - عباس میرزائی ثمرین - بابک نوری مقدم
تحلیل رنگ بافت عضلانی و چربی گاو با روشهای مبتنی بر بینایی ماشین: یک بررسی جامع
فاطمه بناءهمزایی - مصطفی حشمتی
تاثیر کیفیت گزارشگری مالی بر مالی سازی شرکت با تاکید بر هزینه های نمایندگی
حیدر محمدزاده سالطه - محمد احسانی - سید علی موسوی
مروری سیستماتیک بر کاربرد هوش مصنوعی در تشخیص تهدیدات سایبری در زنجیره تأمین رایانش ابری
اسماعیل قاسمی - شاهین سمیع عادل
کاربرد هوش مصنوعی در مدیریت پروژه در زمینههای زنجیره تأمین
فرشاد زارعی
تهدیدهای حریم خصوصی در شهرهای هوشمند
محمد امیری نسب - محمد عادلی نیا
بیشتر
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 42.0.3