0% Complete
صفحه اصلی
/
اولین کنگره مباحث جاری در حسابداری، مالی و مالیاتی
رابطه میان ماکیاولیسم و بی طرفی حسابرس
نویسندگان :
میر امید یوسفی شارمی
1
بهمن بنی مهد
2
مهدی مرادزاده فرد
3
بهرام همتی
4
1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج
2- دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
3- دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج
4- دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج
کلمات کلیدی :
ماکیاولیسم،بی طرفی حسابرس،حرفه حسابرسی
چکیده :
قضاوت یکی از مفاهیم مهم و اثرگذار در تصمیم گیری های حسابرس بوده و بی طرفی از عوامل اصلی آن است. درحالی که ماکیاولیسم به عنوان یکی از ویژگی های تاریک شخصیت می تواند اصول اخلاقی افراد را تحت تاثیر قرار دهد و بر قضاوت حرفه ای و استقلال حسابرس تاثیر گذارد. روش نمونه آماری این تحقیق شامل 1255 نفر از حسابرسان شاغل در موسسات حسابرسی عضو جامعه حسابداران رسمی اعم از دولتی و خصوصی در سال 1401 است. مبانی نظری تحقیق از طریق مطالعات کتابخانه ای و داده های تحقیق بر اساس پرسش نامه جمع آوری شده است. فرضیه های تحقیق براساس روش همبستگی و با استفاده از معادلات ساختاری مورد بررسی قرار گرفته است. شواهد این تحقیق نشان داد ماکیاولیسم تاثیری منفی و معنی دار بر بی طرفی حسابداران رسمی و غیر رسمی بخش دولتی و خصوصی دارد. نتایج این پژوهش نشان می دهد ویژگی های روانشناختی حسابرسان در رعایت اخلاق حرفه ای از جمله عوامل اثرگذار محسوب می شود. نتایج این پژوهش اطلاعات سودمندی را برای سیاست گذاران حرفه حسابرسی درباره تاثیر ماکیاولیسم در قضاوت و تصمیم گیری حسابرسان فراهم آورده و موجب بسط نتایج تحقیقات رفتاری در حوزه حسابرسی می شود.
لیست مقالات
لیست مقالات بایگانی شده
آیندهپژوهی زنجیره تأمین بینالمللی در عصر هوش مصنوعی: چشماندازی دادهمحور به تأمین و خرید جهانی
اکرم معصومی دهقی - الهام گرک یراق - محمد علی جان نثاریان لادانی - روح اله جزینی درچه
بهبود راهکار انتخاب ویژگی ترکیبی با ارزیابی یکپارچه روابط خطی و غیرخطی ویژگیها
سید مجتبی سیف
بررسی تأثیر ابزارهای خلاق مبتنی بر هوش مصنوعی بر ایدهپردازی دانشجویان
ندا پرتونیا
نقش علم داده در مهندسی راه و ترابری
حمیدرضا ربانینژاد
تاثیر ارزش های مشترک بر تبلیغات شفاهی، رضایت، اعتماد و تعهد (مطالعه ای در میان موسسات حسابداری استان زنجان)
صالح حسین نژاد آژیری - مجید پابرجای زنجانی - افسانه ملاجوادی
AI Prospectors: Transforming Economic Geology with Machine Intelligence
Parinesa Moshefi
کاربرد هوش مصنوعی در بازاریابی دیجیتال: تحلیل انگیزههای کاربران برای تقویت برندسازی در رسانههای اجتماعی
پریسا جعفری - سیروس فخیمی آذر - سلیمان ایرانزاده - حسین بوداقی خواجه نوبر
هوش مصنوعی و تحول مدیریت استعداد: گذر از رویکرد های سنتی به عصر تکنولوژی
مهسا کریمی دستنائی - مهدی ندری
تحلیل و بهبود مقاومت به ضربه ترافیکی درب موتور پژو 206 به روش المان محدود هوشمند
محمدعلی سلیمان نژاد - رضا جاهدی
تاثیر هوش مصنوعی بر توسعه اقتصاد حسابداری
نیما قاسم زاده شهرک - سعید انورخطیبی - سلمان عبدی
بیشتر
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 42.0.3